Raymond Bjuland

Raymond Bjuland er professor i matematikkdidaktikk ved Institutt for grunnskoleopplæring, idrett og spesialpedagogikk, Universitetet i Stavanger. Bjulands forskningsinteresser er knyttet til problemløsing og samarbeidslæring i matematikk, dialogisk undervisning, Lesson Study og læringssykluser i matematikk. Bjuland var leder for det NFR-støttede forskningsprosjektet «Teachers as Students», hvor Lesson Study ble gjennomført i praksisopplæring i norsk grunnskolelærerutdanning ved en utdanningsinstitusjon. Bjuland har flere publikasjoner knyttet til Lesson Study. Han har også vært involvert i et NORHED-prosjekt i samarbeid med University of Malawi, «Strengthening numeracy in early years primary education through professional development for teachers», hvor Lesson Study var arbeidsmetoden. Bjuland har ellers vært involvert i forskningsprosjekter som retter søkelyset mot læreres muligheter til å utvikle sin undervisningspraksis i matematikk gjennom deltakelse i læringssykluser.