Profesjonsrelevant lærerutdanning i samarbeid med praksisfeltet bidrar med kunnskap om hvordan lærerutdanningsinstitusjoner og skoler kan samarbeide om å utvikle lærerutdanningsskoler samt styrke lærerutdanningens praksisforankring og profesjonsrelevans.
Antologiens 16 kapitler er basert på et omfattende aksjonsforskningsprosjekt om utvikling av lærerutdanningsskoler i yrkesfaglærerutdanning (LUSY). Kapitlene handler om teoretiske og metodologiske perspektiver på profesjonsrelevant lærerutdanning, og om resultater fra en rekke delprosjekter som inngår i LUSY-prosjektet.
Læreres erfarte utviklingsbehov var utgangspunkt for et likeverdig samarbeid mellom lærere og lærerutdannere om ulike utdanningsaktiviteter og om utviklings- og forskningsprosjekter. Didaktikk, kollegaveiledning, organisasjonslæring og aksjonsforskning utgjorde et hovedinnhold i samarbeidet. Antologien viser hvordan integrasjon av lærerarbeid, utdanning, skoleutvikling og forskning kan bidra til å utvikle profesjonell lærerkompetanse.
Målgrupper er lærerutdannere, praksislærere, lærere, lærerstudenter og ledere i utdanningsinstitusjoner.
Profesjonsrelevant lærerutdanning i samarbeid med praksisfeltet bidrar med kunnskap om hvordan lærerutdanningsinstitusjoner og skoler kan samarbeide om å utvikle lærerutdanningsskoler samt styrke lærerutdanningens praksisforankring og profesjonsrelevans.
Antologiens 16 kapitler er basert på et omfattende aksjonsforskningsprosjekt om utvikling av lærerutdanningsskoler i yrkesfaglærerutdanning (LUSY). Kapitlene handler om teoretiske og metodologiske perspektiver på profesjonsrelevant lærerutdanning, og om resultater fra en rekke delprosjekter som inngår i LUSY-prosjektet.
-
Denne boka er utgitt med åpen tilgang på Cappelen Damm Forskning. Den kan lastes ned og leses gratis på cdforskning.no eller kjøpes i trykt utgave.
Hilde Hiim har mange års erfaring som professor ved OsloMet – storbyuniversitetet ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier ved Institutt for yrkesfaglærerutdanning, hvor hun har undervist på master- og doktorgradsnivå. Hennes interessefelter er profesjons- og yrkesutdanning, didaktikk og aksjonsforskning. Hun har gitt ut en rekke bøker og artikler på disse feltene, har ledet flere større aksjonsforskningsprosjekter innen utdanning og har vært med i ledelsen av prosjektet «Lærerutdanningsskoler i yrkesfaglærerutdanningen» (LUSY).
Nina Aakernes er førsteamanuensis ved OsloMet – storbyuniversitetet ved Institutt for yrkesfaglærerutdanning, hvor hun i hovedsak underviser ved masterstudiet i yrkespedagogikk. Hennes forskningsområder omfatter blant annet hvordan digitalisering og raske teknologiske endringer preger fag- og yrkesopplæring, samarbeid mellom universitet, skole og arbeidsliv samt utdanningsreformer.
Ellen Beate Hellne-Halvorsen er professor med doktorgrad i fagdidaktikk og skrivepraksiser. Hun har undervisningserfaring fra videregående skole og er medforfatter av flere lærebøker i faget norsk. Ved OsloMet – storbyuniversitetet ved Institutt for yrkesfaglærerutdanning har hun i mange år undervist og veiledet studenter på bachelor- og masternivå. Skriveopplæring og fagskriving er hennes spesialfelt ved siden av norsk som andrespråk innenfor det yrkesfaglige feltet. Hellne-Halvorsen har mange vitenskapelige publikasjoner og har vært partner og ledet nordiske og europeiske prosjekter.
Ann Lisa Sylte er professor i pedagogikk ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier ved Institutt for yrkesfaglærerutdanning ved OsloMet – storbyuniversitetet. Sylte har doktorgrad i utdanningsvitenskap. Hun har omfattende erfaring fra forskning, undervisning og veiledning ved bachelor- og masterutdanningene i yrkespedagogikk, universitets- og høgskolepedagogikk og er nå emneansvarlig for flere doktorgradskurs ved lærerutdanningens doktorgradsprogram. Sylte har vært forskningsleder ved instituttet og er nå prosjektleder for aksjonsforskningsprosjektet «Lærerutdanningsskoler i yrkesfaglærerutdanningen» (LUSY). Syltes forskning og publikasjoner er hovedsakelig innen det yrkespedagogiske og profesjonspedagogiske feltet knyttet til aksjonsforskning, profesjonspedagogikk, didaktiske prinsipper for relevant yrkes- og profesjonsutdanning, skoleutvikling og organisasjonsutvikling samt utvikling av samarbeid mellom universitet, skole og arbeidsliv.
Produktinformasjon
Innbinding: Ebok
Utgivelsesår: 2025
Utgivelsesdato: 22.10.2025
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202869144
Kopibeskyttelse: Ingen
Kategorier: Fagbøker, Pedagogikk og lærerutdanning
Open Access Lisenstype: Creative Commons Attribution 4.0 International